""לטבע", דרוש מנהל שיווק. הדרישות : בעל תואר ראשון במדעי החיים, עדיפות תינתן לבעלי תואר שני בשיווק" המודעה הנ"ל התפרסמה בידיעות אחרונות לא מזמן. למה התכוונו בטבע? שכדי לנהל את השיווק של "טבע" צריך להיות מומחה בביולוגיה ורק כדרך אגב להבין בשיווק? האם מנהל השיווק של "אגד" חייב להיות נהג אוטובוס? או מנהל השיווק של "תנובה" צריך להיות רפתן? המודעה הזו יוצרת צורך להסביר את עבודתו של מנהל השיווק ואת החשיבות לחשוב מחוץ לקופסא.
לעיתים, מתקבל הרושם שמנהל שיווק אשר מכיר ופעיל בענף מסוים הוא הרכש הנכון לחברה. מקבלי החלטות בחברה, רגועים יותר לקבל עובדים, כאשר הם בעלי ניסיון בתחום העיסוק המבוקש. נשאלת השאלה, האם נכון הוא הדבר? האם הכרות וניסיון בענף הם הכרחיים על מנת להצליח בתפקיד או שלעיתים עדיף לחשוב מחוץ לקופסא?
מנהל שיווק אשר משלב ידע תיאורטי ופרקטי יכול למעשה ללמוד כל "מגרש עסקי" יהיה התחום שיהיה. הכלים השיווקים שעומדים לרשותו רבים הם ושימוש נכון בהם עוזר לו ללמוד ולנתח כל ענף.
לכל ענף יש את הנורמות שלו, יש את כללי ה"עשה ואל תעשה", יש את האיומים וההזדמנויות שלו וכד'. בדרך כלל ע"י מחקר שווקים נכון ניתן לזהות ולנתח גורמים אלו.
אך עם זאת, לעיתים נורמות אלו יוצרות קיבעון מחשבתי. הפחד מלהיות שונה, להיות אחר, גורם בד"כ לייצר מהלכים שיווקים זהים. כך למעשה, איש שיווק אשר מגיע עם ידע נצבר לענף חדש, יכול להביא עימו תרומה שיווקית לחברה ולענף, שאיש שיווק מתוך הענף לא היה מביא לעולם.
לעיתים ערבוב מהלכים שיווקים, משווקים שונים, יכולים לבדל את החברה בצורה יוצאת דופן ומעניינת.
כיום, בעידן בו הצרכנים כבר ראו הכול, על מנהל השיווק להיות יצירתי שבעתיים! הצורך בלהיות מיוחד, שונה, מחוכם, הינו הכרחי בדרך העבודה שלו. כיצד ניתן להיות מקורי? רק ע"י שילוב של מהלכים אסטרטגים מענפים שונים. מנהל השיווק צריך לפזול אל כלל השוק ולא רק אל המתחרים בענף שלו. עליו לבחון דרכי פעולה שיווקיות אשר ניתנות ליישום בחברה שלו.
"לחשוב מחוץ לקופסא" - היא הנוסחה להצלחה. בעולם השיווק ישנן עשרות דוגמאות של אנשי שיווק, שעל ידי חשיבה קריאטיבית הצליחו להצעיד את החברה שלהם קדימה.
המטרה היא לחשוב אחרת, לחשוב לא רק עם הכובע שלך, אלא גם עם כובעים אחרים - הכובע של המתחרה, כובע הצרכן, כובע היצרן, או למשל לחשוב עם כובע המנכ"ל - לחשוב כאילו אתה יסדת את החברה, ואתה צריך להחליט לאן היא הולכת - להשתמש בדמיון - כי היום, הכול אפשרי.
מה זו ה"קופסא" - ה"קופסא", זו השגרה, הנורמה, הידוע והמוכר. ה"קופסא", היא הלחץ היום יומי אשר עופף אותנו בחיים העסקיים ואינו מאפשר לנו לנוח לרגע, לחשוב, לנתח ולהבין את הסביבה. ה"קופסא" היא האויב הגדול ביותר של אנשי השיווק בפרט ושל עובדים בכלל, אין קל יותר מאשר להישאב לתוכה - נוח שם, הכול מוכר, אין הפתעות ואין אכזבות. ה"קופסא" למעשה, היא מעין תקרת זכוכית אשר מונעת מאיתנו לצמוח ולכן, אנו חייבים לנפץ אותה. איך? פשוט חושבים אחרת! חוקרים, שואלים, מתעניינים, מקבלים יעוץ ועזרה (זה לא בושה) ומנסים להשיג כמה שיותר זוויות (inputs) על העסק שלנו. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לבחון כל מהלך שיווקי ששמעתם עליו ולראות האם הוא מתאים לעסק שלכם. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לפנות לשווקים חדשים, למצוא תועלות חדשות, להמציא דרכי בידול וכד'. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לקבוע יעדים של חלוציות שיווקית ולהגיד : "את זה עשיתי ראשון! אני חלוץ" (Pioneer). כאמור, כיום איש שיווק שלא יחשוב אחרת, לבסוף לא יחשוב כלל!
לכן, אתם, מנהלי כוח אדם, מנכ"לים או עובדי חברות השמה - בפעם הבאה שאתם מחפשים איש שיווק תחפשו איש יו?צר ולא אחד שלכו?ד בתוך הקופסא.
לעיתים, מתקבל הרושם שמנהל שיווק אשר מכיר ופעיל בענף מסוים הוא הרכש הנכון לחברה. מקבלי החלטות בחברה, רגועים יותר לקבל עובדים, כאשר הם בעלי ניסיון בתחום העיסוק המבוקש. נשאלת השאלה, האם נכון הוא הדבר? האם הכרות וניסיון בענף הם הכרחיים על מנת להצליח בתפקיד או שלעיתים עדיף לחשוב מחוץ לקופסא?
מנהל שיווק אשר משלב ידע תיאורטי ופרקטי יכול למעשה ללמוד כל "מגרש עסקי" יהיה התחום שיהיה. הכלים השיווקים שעומדים לרשותו רבים הם ושימוש נכון בהם עוזר לו ללמוד ולנתח כל ענף.
לכל ענף יש את הנורמות שלו, יש את כללי ה"עשה ואל תעשה", יש את האיומים וההזדמנויות שלו וכד'. בדרך כלל ע"י מחקר שווקים נכון ניתן לזהות ולנתח גורמים אלו.
אך עם זאת, לעיתים נורמות אלו יוצרות קיבעון מחשבתי. הפחד מלהיות שונה, להיות אחר, גורם בד"כ לייצר מהלכים שיווקים זהים. כך למעשה, איש שיווק אשר מגיע עם ידע נצבר לענף חדש, יכול להביא עימו תרומה שיווקית לחברה ולענף, שאיש שיווק מתוך הענף לא היה מביא לעולם.
לעיתים ערבוב מהלכים שיווקים, משווקים שונים, יכולים לבדל את החברה בצורה יוצאת דופן ומעניינת.
כיום, בעידן בו הצרכנים כבר ראו הכול, על מנהל השיווק להיות יצירתי שבעתיים! הצורך בלהיות מיוחד, שונה, מחוכם, הינו הכרחי בדרך העבודה שלו. כיצד ניתן להיות מקורי? רק ע"י שילוב של מהלכים אסטרטגים מענפים שונים. מנהל השיווק צריך לפזול אל כלל השוק ולא רק אל המתחרים בענף שלו. עליו לבחון דרכי פעולה שיווקיות אשר ניתנות ליישום בחברה שלו.
"לחשוב מחוץ לקופסא" - היא הנוסחה להצלחה. בעולם השיווק ישנן עשרות דוגמאות של אנשי שיווק, שעל ידי חשיבה קריאטיבית הצליחו להצעיד את החברה שלהם קדימה.
המטרה היא לחשוב אחרת, לחשוב לא רק עם הכובע שלך, אלא גם עם כובעים אחרים - הכובע של המתחרה, כובע הצרכן, כובע היצרן, או למשל לחשוב עם כובע המנכ"ל - לחשוב כאילו אתה יסדת את החברה, ואתה צריך להחליט לאן היא הולכת - להשתמש בדמיון - כי היום, הכול אפשרי.
מה זו ה"קופסא" - ה"קופסא", זו השגרה, הנורמה, הידוע והמוכר. ה"קופסא", היא הלחץ היום יומי אשר עופף אותנו בחיים העסקיים ואינו מאפשר לנו לנוח לרגע, לחשוב, לנתח ולהבין את הסביבה. ה"קופסא" היא האויב הגדול ביותר של אנשי השיווק בפרט ושל עובדים בכלל, אין קל יותר מאשר להישאב לתוכה - נוח שם, הכול מוכר, אין הפתעות ואין אכזבות. ה"קופסא" למעשה, היא מעין תקרת זכוכית אשר מונעת מאיתנו לצמוח ולכן, אנו חייבים לנפץ אותה. איך? פשוט חושבים אחרת! חוקרים, שואלים, מתעניינים, מקבלים יעוץ ועזרה (זה לא בושה) ומנסים להשיג כמה שיותר זוויות (inputs) על העסק שלנו. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לבחון כל מהלך שיווקי ששמעתם עליו ולראות האם הוא מתאים לעסק שלכם. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לפנות לשווקים חדשים, למצוא תועלות חדשות, להמציא דרכי בידול וכד'. לחשוב מחוץ לקופסא, זה לקבוע יעדים של חלוציות שיווקית ולהגיד : "את זה עשיתי ראשון! אני חלוץ" (Pioneer). כאמור, כיום איש שיווק שלא יחשוב אחרת, לבסוף לא יחשוב כלל!
לכן, אתם, מנהלי כוח אדם, מנכ"לים או עובדי חברות השמה - בפעם הבאה שאתם מחפשים איש שיווק תחפשו איש יו?צר ולא אחד שלכו?ד בתוך הקופסא.
אודות הכותב:
גיל לייזר הוא מנהל השיווק של חברת ט.ר אלקטרו סטריאו בע"מ ( http://www.tres.co.il ) היבואן והנציג הרשמי של חברת Pioneer בישראל .לפיוניר סדרות מוצרים המונות מאות מוצרים ורמות שונות של טכנולוגיות לסביבת הבית, לסביבה עסקית ולרכב, המותאמות לצרכן והאיכות אליה הוא שואף. http://www.pioneerisrael.co.il
גיל לייזר הוא מנהל השיווק של חברת ט.ר אלקטרו סטריאו בע"מ ( http://www.tres.co.il ) היבואן והנציג הרשמי של חברת Pioneer בישראל .לפיוניר סדרות מוצרים המונות מאות מוצרים ורמות שונות של טכנולוגיות לסביבת הבית, לסביבה עסקית ולרכב, המותאמות לצרכן והאיכות אליה הוא שואף. http://www.pioneerisrael.co.il